Saç Dökülmesi Neden Olur

Saçlı derideki kılların %90’ı sürekli olarak büyümektedir. Bu büyüme evresi 2-6 yıl kadar sürebilir. Geriye kalan yüzde 10’luk kısım ise, 2-3 Ay kadar süren dinlenme evresinde bekler. Bu dinlenme evresi sonucunda saçlar dökülür, dökülen saç köklerinden yeni saçlar büyümeye başlar ve döngü bu şekilde devam eder. Saç dökülmelerinin çoğu da işte bu normal saç büyüme döngüsünden kaynaklanır. Günde 50-100 adet saç telinin dökülmesi ise normal sınırlar içerisinde kabul edilir.

Çeşitli nedenlerle saçların günde 100 telin üzerinde dökülmesi ve/veya minyatürleşmesi(saç tellerinin incelmesi) ve bu durumun saç kaybına neden olmaya başlaması patolojik saç dökülmesi olarak kabul edilir. Saçlarının döküldüğünden şikayeti olan kişiler mutlaka bir dermatoloji uzmanı doktor tarafından muayene edilmeli ve gerekirse bazı tetkikler ile değerlendirilmelidir. Çünkü saç dökülmesi çoğunlukla çok basit bir nedenden kaynaklandığı gibi çok önemli bir hastalığın ilk belirtilerinden biri de olabilir. Saç dökülmesinin nedenlerinin saptanması hem bilinçli davranarak baştan bazı tedbirlerin alınmasını hem de doğru tedavi şekline yönlenmeyi sağlayacaktır. Unutulmaması gereken noktalardan biride genetik kontrol altında olan kronolojik yaşlanma süreci de saçlarda normal diyebileceğimiz kayıplara neden olacaktır.

Hangi hastalıklar saç dökülmesinin sebebidir?

Vücut diğer organlarını etkileyen sistemik hastalıklar, saç büyümesi üzerine etkili olan hormonları sentezleyen organların hastalıkları, saç kıllarını veya saçlı deriyi etkileyen hastalıklar saçlarda dökülmelere neden olur. Alopesi areata (saç kıran), yüksek ateş, ağır enfeksiyon ve soğuk algınlığı, tiroid (guatr) hastalıkları, kanser ve kanser tedavileri, demir eksikliği (kansızlık) anemisi, büyük cerrahi girişimler ve kronik hastalıklar, mantar hastalıkları ve psikiyatrik bozukluklar başlıca saç dökülmesine neden olan başlıca hastalıklardır. Ayrıca hastalıklardan bağımsız olarak bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçlarda saç dökülmesine neden olabilir.

Kış aylarında saç bakımı için ipuçları neler olabilir?

Kış aylarında saçlarımız kuruluk, hava nem dengesinde meydana gelen ani değişimler, yağmur ve artan hava kirliliği nedeni ile bir çok zararlı etmenle yüzleşir. Kış mevsimlerinde geçirilen enfeksiyonlara bağlı olarak bazı saç derisi ve saç hastalıklarında artışlar görülebilmektedir. Bundan dolayı kış mevsimlerinde protein, mineral ve vitaminlerden zengin besinleri tüketmek enfeksiyonlardan korunmak ve hem de saç sağlığımız için oldukça önemlidir. Saçlı deride görülen hastalıklar saç dökülmelerini artırabildiği için mutlaka kış gelemden saçlı derimizi muayene ettirip uygun tedavileri almak olası ek saç dökülmelerin önüne geçmek için iyi bir önlem olacaktır. Kış mevsimleri sık saç yıkamak kurumayı daha artıracağı için çok önermiyoruz.

Haftada 2-3 kez yıkamak yeterli olacaktır. Unutmayalım sık saç yıkamak kış mevsimleri sık sinüzit enfeksiyonlarına veya bazen kronik sinüzit enfeksiyonlarına da neden olmaktadır. Haftada bir yoğun nemlendirici ve onarıcı özellikli saç maskeleri uygulamakta kıç mevsimleri çevresel hasarlara karşı saçlarımızı koruyacaktır. Dış ortamlarda hava kirliliğinin çok yoğun olduğu durumlarda saçlarımızı korumak için uygun bere veya şapkalar kullanmalıyız. Ayrıca kış mevsimleri saç hastalıklarımızın tedavisi, saç bakımı ve görünümünün daha güzelleşmesi için yapılacak işlemler için iyi bir mevsimdir.

Yaz mevsiminde deniz ve havuz gibi faktörlerden zarar görmüş saçlarımızı uzman takibinde PRP, mezoterapi ve saç maskeleri gibi çeşitli yöntemlerle eski sağlıklı görünümünü kazandırabiliriz. Saç tipine göre değişiklik gösteren tonik ve losyon kullanımı, ağızdan alınan vitamin, mineral ve herbal karışımlarda saç sağlığımıza katkıda bulunacaktır.