Terleme Nedir

Ter vücudumuzda yaygın olarak bulunan iki ter bezi çeşidinin (ekrin ve apokrin bezler) salgıladığı sıvı ürünüdür. Terleme, vücut ısısını ayarlamak için gerekli fizyolojik bir mekanizmadır. Terleme gün içindeki aktivitelerimizin durumuna bağlı olarak vücut ısı, su ve elektrolit dengesini sağlamada yardımcı olur. Vücudun kendisini soğutmak için günde 4-5 defa terlemesi normaldir. Ortalama bir erişkin saat başına 0.5 litre ter üretir. Terleme gerekenden çok fazla olursa kişiyi huzursuz eden, can sıkıntısına neden olan, endişe veren, stres yaratan, utandıran ve cildi tahriş eden bir tabloya yol açabilir.

FAZLA TERLEME BİR SORUNUN İŞARETİ MİDİR?

Fazla terleme (hiperhidroz) primer ve sekonder olarak iki forma ayrılır. Primer form beyinden ter bezlerine giden aşırı sinirsel impulstan kaynaklandığı düşünülmektedir ve genellikle avuç içi, ayak tabanı ve koltuk altlarını etkiler. Sadece uyanık saatlerde ortaya çıkar ve ailesel eğilim vardır. Primer formdan farklı olarak sekonder form altta yatan tıbbi bir soruna bağlı olarak gelişir.

EĞER ÖYLEYSE HANGİ SORUNLARIN İŞARETİDİR?

Genetik sendromlar, enfeksiyonlar, endokrin ve metabolik bozukluklar, nörolojik, ilaçlar, toksinler, maligniteler, omurilik hasarlanmaları, inflamatuar deri hastalıkları veya anormal ter bezlerinin görüldüğü yapısal bozukluklar gibi bir çok nedene bağlı olarak gelişir. Lokalize veya yaygın olabilir.

HİÇ TERLEMEMEK NE ANLAMA GELİR, HASTALIK İŞARETİMİDİR?

Hiç terlememek anhidroz olarak isimlendirilir. Genellikle üç kategoride değerlendirilir. Birincisinde beyinle ter bezlerinin iletişiminde bozulmaya yol açan sinir sistemi hastalıkları veya bu iletiyi bozan ilaçlar neden olur. İkinci tip ter bezlerinin yapısal bozukluğuna bağlı olarak gelişir. Üçüncü tip her şeyin normal görüldüğü idiyopatik tiptir.

KADINLAR MI ERKEKLER Mİ DAHA ÇOK TERLER?

Cinsler arasında terleme açısından fark yok. Fakat erkekler terlemenin fazla görüldüğü güce dayalı fiziksel işlerde daha fazla çalıştığı için kadınlara göre daha fazla terliyor olarak algılanabilir. Öte yandan menopoz ve gebelik kadınlarda aşırı terlemeye neden olabilir.

KİLOLU İNSANLAR İDEAL KİLODAKİ İNSANLARA GÖRE DAHA ÇOK MU TERLER

Aşırı kilo beraberinde aşırı terlemeye neden olan bir çok metabolik ve endokrin bozukluğa da neden olduğu için daha çok terlemeye neden olur. Bundan dolayı kilolu insanlar daha çok terler diyebiliriz.

FAZLA TERLEMEYİ TEDAVİ EDEN YÖNTEMLER NELERDİR

Topikal kremler, botoks enjeksiyonları, oral olarak antikolinerjik, ankisiyolitik ve adrenerjik agonis ilaçlar, iyontoforez ve cerrahi bir takım yöntemlerle hiperhidroz tedavi edilebilmektedir. Topikal tedavi olarak Aluminyum klorit, Zirkonyum tuzları ve aldehitler kullanılır. Bunlar solüsyon, jel, krem veya patlar şeklinde çeşitli formlarda kullanılabilir. İyontoforez yönteminde galvanik elektrik akımı kullanılarak ev veya hastanelerde uygulanan bir yöntemdir ve daha çok el ve ayak terlemelerinde kullanılır. Botulinium toksin A enjeksiyonu koltuk altı terlemelerde oldukça etkili bir yöntemdir ve 4-6 ay arası etkinliğini korur. Oral tedavide antikolinerjik olarak oksibutin ve glikopirolat kullanılır. Tüm bu tedaviler ile yanıt alınamazsa cerrahi olarak lokal eksizyon veya sempatektomi ameliyatları uygulanır

FAZLA TERLEMEME VE ÇOK TERLEME HANGİ HASTALIKLARIN BELİRTSİDİR

Bu konu ile ilgili yukarıda açıklama yapıldı

TERLEME İLE İLGİLİ GÜNCEL TEDAVİLERDEN BAHSEDEBİLİR MİSİNİZ? BOTOKS UYGULAMALARI vs.

Terleme tedavisinde botoks enjeksiyonları oldukça güncel ve etkili bir yaklaşımdır. ABD Gıda ve İlaç Birliği aksiller hiperhidroz tedavisinde tip A botulinum toksinini (BTA) onaylamıştır. BTA terlemeye neden olan sinirlerden mediyatörlerin salınımını bloke eder. Uygulama oldukça başarılıdır ve nerdeyse terlemeyi tamamen sonlandırır. Etkisi 4-6 ay sürer. Enjeksiyon sırasında oluşan ağrı en sık görülen yan etkidir. Buna yönelik çeşitli lokal anestezi yöntemleri uygulanabilir. El ve ayak terlemelerinde de oldukça başarılıdır. El ve ayak uygulamalarında el ve ayak kaslarında kas zayıflığına neden olabilir fakat bu yan etki 2-5 hafta içinde kaybolur. BTA uygulaması sonrasında kompansatuar hiperhidroz bildirilmemiştir. Son çare olarak başvurulacak cerrahi tedavide son zamanlarda endoskopik cerrahi yöntemlerle başarılı sonuçlar alınmasına rağmen kompansatuar hiperhidroz gelişmesi başarısını gölgelemektedir. Ayrıca cerrahi operasyon sonrası terleme şikayeti kademeli olarak ta tekrarlayabilmektedir