Vücudumuzdaki Sivilceler

Genellikle kıl kökü iltihaplarına bağlıdır. Sıklıkla olarak saç dipleri, yüz, boyun ve kalçalarda görülür. Kıl kökü iltihaplanmalarının çok çeşitli nedenleri olabilir. En sık nedenlerinden biri bakteriler, virüsler, mantarlar veya parazitlerin neden olduğu enfeksiyonlardır. En sık neden olan bakteriler S.auresus ve S.pyogenes iken sıcak küvet ve jakuzi kullanımına bağlı daha nadir görülen bakterilerde kıl kökü iltihabı yapabilirler. Enfeksiyonlar dışında mineral yağlar, kömür katranına maruziyet, kortizonlu krem veya ilaç kullanımı, epilasyon, traşlama, ağda  gibi fiziksel ve kimyasal tahrişlerde kıl kökü iltihaplanmalarına neden olabilir. Yine aşırı terleme, giysiler nedeni ile oluşan sürtünmeler (özellikle aşırı kilolularda), bazı kozmetik maddeler ve deri bakım ürünleride kıl kökü iltihaplanmalarına yatkınlığı artıran başlıca nedenlerdir.

Egzema veya sedef gibi kronik deri hastalığı olan kişilerde de kıl kökü iltihabı görülme sıklığı artmıştır. Yine sivilce tedavisinde uzun süreli antibiyotik kullanımı sonucunda da görülebilirler. Yaşlı kişilerde de deri enfeksiyonlarına eğilim artmıştır. Bağışıklık sisteminin baskılandığı şeker hastalığı, gebelik, kanserler, kansere veya diğer bir takım hastalıklara bağlı kemoterapi tedavisi alma veya AİDS gibi durumlar ile uzun süreli antibiyotik kullanımı ve güneş ışını maruziyeti de kıl kökü iltihaplarına neden olan diğer nedenlerdir. Bazı sistemik hastalıklarda da kıl kökü iltihapları görülebilir. Bunlar Behçet hastalığı, böbrek hastalıkları, Reiter sendromu, inflamatuar bağırsak hastalıkları, romatoid artrit ve bağ doku hastalıklarıdır.

Bu iltihaplanmalar genellikle kısa ,kaba kılların bulunduğu bölgelerde tek veya çok sayıda iltihaplı sivilceler ve kırmızı kabarıklıklar şeklinde karşımıza çıkarlar. İltihaplı sivilcenin etrafında kızarıklık ve ortasında kıl görülebilir. Kıl folikülündeki tutulmanın derinliğine göre yüzeyel ve derin olarak sınıflandırılırlar. Yüzeyel olanlara çocuklarda en sık saçlı deride, yetişkinlerde saçlı deri dışında erkeklerde sakal bölgesi, kadınlarda bacaklar ,her iki cinste boyun, yüz ve koltuk altında rastlanırlar. Kaşıntı, ağrı ve ateş nadiren görülür. Genellikle kendini sınırlayarak 7-10 gün içinde iz bırakmadan iyileşirler. Hastalığın tanısında diğer kıl kökü iltihaplarından ayrımak ve uygun antibiyotik tedavisini kullanmak için kültür yöntemine başvurmak gerekebilir. Derin kıl kökü iltihapları ise özellikle erkeklerde sakal bölgesi ve alt bacaklarda görülür. Kaşıntı, ağrı olabilir, yaygın olduğunda ateş ve lenf bezlerinde şişlik eşlik edebilir. Sakal bölgesinde olanlar sıklıkla boyunda giysi yakalarının travması ile tetiklenir. Tek tek başlayıp zamanla birleşip derinleşirler. Hastalar genellikte traş sonrası kaşıntı, yanma ve nadiren ağrıdan şikayet ederler. Ayrıca traş ile enfeksiyon yayılabilir. Bu nedenle tek kullanımlık traş bıçakları önerilmektedir. Kronikleşenler abseleşip iz bırakabilir. Kılların çekilmesi iltihaplanmayı arttırdığı için epilasyon ve traş önerilmez.

Kıl kökü iltihapları kıl dönmeleri ile karışabilir. Kıl dönmeleri de yine boyunda sivilcelere ve kırmızı kabarıklıklara neden olur. Kıl dönmelerinin nedeni özellikle yüzde kıvırcık kılların traş edilmesidir. Kısa kesilen kılın kıvrımlı kökü deri yüzeyine açılıp ilerlediğinde deride irritasyon yapar. Etkili tedavisi traşın engellenmesidir.

Yüzeyel olanlar genellikle iyi gidişlidir. Kendiliğinden geriler. Enfeksiyonu sınırlandıran duvarının yırtılmaması önemlidir, bu nedenle de sivilceler sıkılmamalıdır. Rahatlama amaçlı ılık pansumanlar ve antibakteriyel solüsyonlar yeterlidir.  Sınırlı lezyonlarda derinin antibakteriyel sabunlarla yıkanıp antibiyotikli kremlerin 7-10 gün kullanılması yeterli olurken derin, yaygın ve tekrarlayıcı olanlarda 10-14 gün süreyle ağızdan antibiyotik kullanmak gerekir. Tedaviye dirençli olgularda A vitamini içeren ilaçların 3-5 ay süresince kullanımı gerekebilir. Kronik ve tekrarlayıcı olanlarda mutlaka tetikleyici faktörlerinde düzeltilmesi gerekir.

Korunmada deri temasından kaçınılması, kişisel hijyene dikkat edilmesi, şahsi eşyaların paylaşımından kaçınılması önemlidir. Eğer sivilcelerden akıntı oluşursa yatak ve yastık örtüleri günlük olarak değiştirilmeli, havlular ve giysiler her kullanım sonrası yıkanmalıdır. Tekrarlayan kıl kökü iltihabı olan kişilerin burun ve kasıklarda bu hastalığa neden olan bakteriler açısından taşıyıcı olabilecekleri unutulmamalıdır. Taşıyıcılık durumunda burun içi ve kasıklara antibiyotikli krem kullanımı ile tedavi edilebilmektedirler.